NARKOTIKA OG ALKOHOL
21.01.2011 klokken 21:32 i Ingvilds hode - 6 kommentarer © ingwild.com

Jeg er litt hard på akkurat det punktet her . Jeg synes generelt at folk kan holde på med akkurat hva de vil , så lenge det ikke går ut over andre . Entet det gjelder to øl , trettiåtte shots eller heroin .

NARKOTIKA
Problemet er at det veldig ofte går utover andre . Menneskene man ser på Plata har eller har hatt en familie , i stor eller mindre grad . Og venner . Og bekjente . Kanskje en kjæreste som ble presset unna på grunn av trangen etter neste skudd ? Alle har i grunn det . Både bekjente , søsken , foreldre , til og med kjæresten og den forenværende beste vennen til personen dette gjelder . Jeg forstår det , at det er hardt for de rundt . De kan jeg føle med . Men jeg har over hodet ikke medfølelse for narkomane . Jeg synes ikke de har mindre rett på livet enn andre , men heller ikke mer . Ikke mer rett på hjelp enn kronisk syke heller . Ikke mer rett på penger fra staten . Jeg mener face det facts .

Nå skal det jo også sies at det er langt fler narkomane enn det som rusler rundt i Oslo City . Skadde som aldri kommer seg av de smertestillende . Heroinavhengige businessfolk som faktisk har råd til å holde på med det , og kan kjøpe seg friskt stoff (i den grad det finnes) uten så mye rart i . Trebarnsmødre med alt fra smertestillende til fire sovetabletter om kvelden og tjo og hei . Spør du meg ? Narkomane . Og dette med husmødre , eldre damer og hypokondere - ja , alt som går på tabletter for ditten og datten og ikke klarer å slutte med det - er ikke bare i mine øyne narkomane , de er rett og slett den største andelen narkomane i Norge .

Jeg setter ikke folk i bås her . Tvert imot . Noen kan ha sine grunner , til og med noen få gode , men nå snakker jeg om ren statistikk . Hvor mange narkomane i Norge gjør noe drastisk for å faktisk forbedre seg ? Hvor mange tar virkelig tak i ting og kommer seg på rett kjøl igjen ? "Det er vanskelig , de har ingen penger blablabla" . Staten hiver jo ut penger til alt mulig rart , hvorfor kan de ikke kjøpe ting til de narkomane da ? Ikke penger , det går til dop . Ting . Støtteleilighet . Rehabilitering . Nei , det er et evig problem .

Poenget mitt er at veldig mange har en trist histore , foreldre som slo , stakk av , drepte , ja til og med fikk de på dop , også videre . Noen er til og med født inn i miljøet , som et slags kastemerke . Men dette er i bunn og grunn ikke India . De må ikke være i samme "kaste" hele livet heller . Skjerpings . Det er min mening !

Jeg tror , og håper i grunn også , at jeg får respons på dette innlegget . Mange kan reagere sterkt på det jeg sier , men dette er altså min mening . Og sist men ikke minst skal det sies at med "Narkotika" mener jeg ikke hasj . Jeg mener sterkere saker . Når det gjelder hasj er jeg egentlig veldig nøytral , rett og slett . Lev livet . Alt med måte !

Visste dere at det er mer skadelig å dra på fylla én gang i uken , enn å røyke ett gram hasj hver dag ?

Alkohol
Nå tok jeg i grunn litt av på dette med narkotika , men min stemme skal høres . Ikke at det egentlig pleier å være noe problem . "Det jeg ikke har på utseende tar jeg igjen på oppførsel , og det jeg ikke har på høyden , tar jeg igjen på stemmen" er noe jeg liker å si , men det er nå en annen sak .

Når det gjelder alkohol er jeg alt annet enn kategoriserende . Det er jo hundre grader av alkohol . Alt fra NRKtitting, ungene på fanget , sjokoladebollen på bordet og to øl på lørdagskvelden til "en liter sprit om dagen gjør ikke godt for magen , men det driter jeg tynt i" drikking . Ja , alkoholisme , rett og slett .

Som jeg skrev tidligere i dette som viser seg å bli et helsikes innlegg , alt med måte . Ingen tar skade av en fyllekveld i ny og ne , det er bare morro . Men det kan på den andre siden gå så langt at man mister både jobben , ungene og i grunn hele livet . Det er som narkotika , man blir avhengig , man bruker enormt mye penger , man lar det overta livet sitt .

Det som irriterer meg , er at folk har inntrykk av at narkotika er så mye verre enn alkohol . Jeg vet godt at det er minst like ille å være pårørende alkohol som å være pårørende narkoman . Det er rett og slett sånn at narkotika og alkohol er to vidt forskjellige midler , det ene virker sånn , det andre virker slik . Men i bunn og grunn er de begge rusmidler .

Jeg kjenner selv mennesker med alvorlige rusproblemer , både når det gjelder alkohol og narkotika . Jeg synes bare at man må ta tak i problemene og gjøre noe med det . Og ja , jeg kjenner nok av folk som har vunnet kampen mot både alkohol- og narkotikaproblemer ! Folk med gigantiske problemer i livet sitt , som fortsatt ikke har tiltet over på feil side . Da kan folk med en litt hard ungdom greie det også. Kan man overvinne kreft , kan man søren klype meg overvinne rusproblemer óg .

- Ingvild Kåråsen


google er min venn


6 kommentarer
daaamn ! utrolig bra skrevet ! :o
Postet av:T Dato: 21.01.2011
Bra skrevet :D helt enig med deg!
Postet av:Oda Alesana Dato: 21.01.2011
wooooow Ingvild! Du kan sette ord på det, det er i hvert fall sikkert og visst!
Postet av:Maria Hådem Dato: 21.01.2011
Bra skrevet, og er tildels enig. Tror ikke problemet med å slutte med narkotika er penger, men viljestyrke. Det er jo som at du røyker og/eller snuser, det er jo ikke bra for deg det heller, men allikevel gjør du det. Hvorfor? Fordi en del av deg vil, og fordi uansett hvor mye du innerst inne vil slutte, vil kroppen slite med å fortelle deg annet enn at den trenger nikotin. Du kan ta en røyk, og en halvtime etter si at det var den siste. Men hva gjør du når du har en hundrelapp ekstra, og står 5 meter unna røykdisken? Du vil få lyst på, og sannsynligvis også overgi deg til dårlig viljestyrke. Det er faktisk ikke lett, når du kjemper mot deg selv. Kroppen forteller at det er det du har lyst på, og det du vil, og det er lett å tenke at "jeg kan jo slutte når som helst, så da gjør jeg det i morgen i stedet". Det er ikke lurt, men mennesker er ikke lure. Vi er alle svake i blant, og rusmidler gjør det 10 ganger verre. Det å slutte med noe avhengighetsskapende er utrolig tøft, og ikke noe man bare gjør så lett som ingenting. Uansett hvor mye du vet det skader deg.
Postet av:malinkleiven. Dato: 22.01.2011
digger dette innlegget! tror jeg har lest det fem ganger. Utrolig bra skrevet :)
Postet av:Linda Johansen Dato: 22.01.2011
Jeg er ganske så enig med deg, spesielt på det du skriver om narkotika.
Postet av:Tina Dato: 24.01.2011
    Nå har du surret deg inn på ingwild.com. Dette er mest en fotoblogg, men du kan finne alt mellom himmel og jord her hvis du titter litt i navigasjonen. Bloggen ble stiftet i mars 2009, og har hele tiden hatt samme fokus: å tømme hodet mitt for de alt for mange tankene og idéene som finnes der inne. Dette er min lekeplass, så ta ting med en klype salt, eller en bøtte hvis det er å foretrekke.
    + Følg bloggen min her
  • Kort og godt en liberal men ganske grei jente med stor interesse for fotografi, middels interesse for politikk, og relativt liten interesse for ungdomslivet. Leser masse, ler høyt, diskuterer mye, liker ulletepper, te, ferie, musikk og lever for harry potter. Og litt samboeren min da. Les mer om meg her

  • ingwild.com@hotmail.com
    Ingvild Kåråsen
    www.ingwild.com
    IngvildMK
    ingwild.tumblr.com
  • Kan du lage design til meg? Nei, det verken kan eller vil jeg. Jeg selger kun ferdigdesign, ikke lenger skreddersydde.
    Hvordan kamera bruker du? Jeg bruker et Canon 500D og en del ekstrautstyr. Du kan lese mer om det under aktuelle innlegg.
    Hvordan har du lært deg design og photoshop? Jeg hadde omtrent ingen venner da jeg var liten og satt bare med koder og photoshop og you name it. Øvelse gjør mester!
    Hvordan sykdom har du egentlig? Jeg har fibromyalgi - kort forklart en muskelsykdom som ødelegger kroppen min så jeg ikke fungerer like bra som andre mennesker. Les mer i aktuelle innlegg.
tilbake til forsiden

hits